Nordisk mesterskap i ljåslått.
Info og status pr 27/5/26.


Vi har i flere år arrangert kurs og konkurranse i ljåslått. Dette for at vi synes det er viktig å ta vare på
tradisjoner. Tilbake i tid var ljåen det viktigste redskap bonden hadde. Det er viktig at den
oppvoksende slekt lærer å bruke ljå. Alternativ er kantklipper, men den forurenser og lager mye støy.
Dersom en har skarp ljå, riktig montert, er det pr. dages dato det beste håndredskapet for å kutte
gress. På Facebook kan en se konkurranse mellom ljå og kantklipper. Da får en et bevis for at ljå er
best.
Vi har i flere år hatt tanker om å arrangere Nordisk Konkurranse i Ljåslått. Dette for å få et løft for
tradisjonshåndverk samt å skape engasjement, være med på å etablere en møteplass for
tradisjonskultur og levende landbrukshistorie i disse landene.
Dette vil kreve mye arbeid å få dette til. Dette store arrangementet vil være med på å markedsføre
Åseral/Norge og å øke samarbeid mellom landene i Norden. Det som har vært det alle vanskeligste er
spørsmål om noen instans kan gi eller har fullmakt til å gi en tillatelse til å kalle det Nordisk
Mesterskap. Undertegnede har jobbet mye med dette.
Først tok jeg kontakt med Norsk Kulturarv v/Erik Lillebråten den 17/1/25. Han skrev tilbake ‘Artig ide
dette. Er bare så usikker på korleis det skal takast videre’. Videre har jeg vært i kontakt med Nordisk
Kulturlandskapsforbund, Landbruks- og matdepartementet, Agder Fylkeskommune, Nordisk
Ministerråd, Kulturlandskapssenteret og mange andre. Etter hvert måtte vi innse at dette med å få
en godkjennelse/tillatelse til å kalle det Nordisk Mesterskap ble umulig.
Ole Magne Skisland i Agder Fylkeskommune skriver til meg følgende. ‘Jeg har forsøkt å finne noen du
kan forhøre deg med om tematikken, men dette var en nøtt.
Nordisk ministerråd som du nevnte kan være en aktør som kan bidra til dette, så du kan forsøke deg
med en henvendelse der. Alternativt Kulturdepartementet (men denne tror jeg du vil få samme som
svaret fra Landbruksdepartementet).
Utover dette så er det slik jeg forstår det ingen beskyttet tittel på akkurat deres arrangement, og i så
henseende kan man ta rollen som uoffisielt nordisk mesterskap uten noen form for godkjenning noe
sted. Forstår at dette siste ikke er ønskelig, men kan være en løsning.
Stig Horsberg i Nordisk Kulturlandskapssenter skriver følgende. ‘Jeg har ingen erfaring med Nordisk
ministerråd, men jeg tipper det er en ganske lang veg å gå før et slikt organ tar opp en slik sak. Jeg
tror nok at det i første omgang er viktig å få en god forankring og involvering og å kunne presentere
et mer konkret opplegg som også viser at en faktisk når ut til «slåttemiljøet» i Norden.’
Vi begynte tidlig å få kontakter i Finland, Sverige, Danmark og Island. I Finland har vi kontakt med en
Lions Klubb i Limingi Kommune. Det var denne klubben som arrangerte Verdensmesterskap i Ljåslått i
2024.
Vi har hatt god hjelp av ambassadene i de forskjellige land.
Vi har markedsført Nordisk Mesterskap i Ljåslått gjennom mange organisasjoner og Facebook. Vi som
slå med ljå i Norge og Lienettverket i Sverige.
Status pr i dag er: Deltagere fra Sverige har meldt seg på. Vi får også deltagere fra Island. Vi håper på
deltakelse fra Finland. Jeg vet at de har hatt 3 møter i Lions Klubben om å sende folk til Eikerapen for
å konkurrere.
Det som er viktig nå: Arrangementet må gjennomføres på en profesjonell måte. Det skal vi klare.
Samme dag etter konkurransen må vi ha et møte med representanter fra de forskjellige land. Vi må
da diskutere veien videre. Kanskje vi må stifte en forening og kalle det Nordisk Forening for bruk av
ljå som kan arbeide med å få til offisielt mesterskap i ljåslått. Vi vil gjerne ha innspill på dette
forslaget.
Slik som jeg ser det har vi nå en sjanse til å bli kjent med representanter fra andre land og kan ga
videre sammen om å skape et samarbeid og noe større i de nordiske landene. Jeg har også meldt
meg inn i Foreningen Norden.
Til slutt til alle som leser dette: gå inn på www.eikerapenkulturgard.no og meld dere på til
konkurransen. Vær med på å gjøre dette til en suksess i Eikerapen.
Hilsen
Elling